Mamy 30 banków i ponad 2 000 ofert.
Z nami wybierzesz najlepszą.

Interesuje mnie

Porównaj

W jakich sprawach pomoże UOKiK?

W jakich sprawach pomoże UOKiK?

Czy wiesz, w jakich sytuacjach z pomocą Polakom może przyjść UOKiK? Sprawdź, aby wiedzieć, kiedy zwrócić się z prośbą o interwencję do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, powstał w 1990 roku. Od 1996 roku zajmuje się on - oprócz walki z praktykami monopolistycznymi - również ochroną interesów klientów. Prerogatywy tej instytucji obejmują monitoring i sprawdzanie produkcji oraz produktów wprowadzanych na rynek. W kontekście konsumentów UOKiK zajmuje się zaś walką z praktykami oraz zapisami umownymi, które szkodzą interesom zbiorowym konsumentów.

W jakich sprawach pomoże UOKiK?

Już na wstępie trzeba zapamiętać, że UOKiK nie zajmuje się indywidualnymi problemami konsumentów. Jeśli więc otrzymaliśmy za niskie odszkodowanie bądź w inny sposób zostaliśmy oszukani, to nie do UOKiK-u powinniśmy się zwrócić z prośbą o działanie w naszej konkretnej sprawie.

UOKiK zamiast spraw indywidualnych zajmuje się sprawami zbiorowymi. Co to oznacza? Otóż może on przyjąć skargę dotyczącą takiej praktyki lub zapisów umownego, który narusza zbiorowe interesy konsumentów. Mogą to być np. nierzetelne lub nieprawdziwe informacje w reklamach lub zapisy, które naruszają jawnie prawa konsumentów. Krótko mówiąc, UOKiK jest pomocny, gdy problem jest na tyle ogólny i rozpowszechniony, że może on wyrządzić szkody większej liczbie osób.  

Jak wysłać skargę?

Jeśli zetknęliśmy się z sytuacją działania jakiejś firmy na szkodę konsumentów (np. napotkaliśmy na nieprawidłowe zapisy umowne), to najlepiej wtedy wysłać skargę na adres UOKiK-u. Możemy zgłosić też ją osobiście na miejscu w centrali lub którejś z jej delegatur. Skarga winna zawiera nazwę firmy, opis sytuacji oraz nasze dane teleadresowe. Dobrze jest także dodać przepis ustawy, która jest naruszana w danej sytuacji.

Na co możemy liczyć?

Wbrew pozorom UOKiK może bardzo dużo. W jego gestii leży nakazanie firmie zmiany praktyk lub nałożenie na nią skargi. Największą do tej pory musiało zapłacić PZU. Było to aż 11 milionów złotych.

Tomasz Słupczyński

Tomasz Słupczyński Ekspert comperia.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możecie dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".