Mamy 30 banków i ponad 2 000 ofert.
Z nami wybierzesz najlepszą.

Interesuje mnie

Porównaj

Pracodawca przelał wypłatę na stare konto - co z pieniędzmi?

Pracodawca przelał wypłatę na stare konto - co z pieniędzmi?

Zmiana konta bankowego czasem może przysporzyć wiele problemów. Będzie tak np. wówczas, gdy zapomnimy powiadomić o tym fakcie pracodawcę lub z roztargnienia wyśle przelew z wynagrodzeniem za pracę na nasz poprzedni, zamknięty już rachunek. Co wtedy robić?

Zanim przejdziemy do meritum problemy, warto podkreślić, że często mylone są pojęcia „zamknięcia rachunku” i „zablokowania konta”. To dwa zupełnie inne stany. Zablokowanie konta ma charakter przejściowy. Blokowany może być sam dostęp do usług bankowości elektronicznej bądź dostęp do środków pieniężnych znajdujących się na rachunku, np. ze względu na kradzież kart płatniczych. Zamknięcie konta ma natomiast charakter definitywny i jest skutkiem rozwiązania umowy z bankiem. Rozpatrzmy przypadek, w którym na zamknięte konto nadawca wysłał przelew.

Po pierwsze: nie panikuj!

Banki nie przyznają numerów zamkniętych rachunków nowym klientom. Nie może zdarzyć się zatem tak, że ktoś obcy przypadkowo „odziedziczy” środki przesłane na nasz dawny rachunek. Systemy informatyczne banków są też zaprojektowane w ten sposób, by błędy w numerze konta (np. wskutek przestawienia jednej bądź kilku cyfr) automatycznie wychwytywać i takich przelewów po prostu nie wykonywać.

Prawo chroni konsumentów

Głównymi aktami prawnymi regulującymi i zabezpieczającymi sytuację klientów banków są w szczególności przepisy Kodeksu cywilnego odnoszące się do umowy rachunku bankowego (art. 725-733), ustawa Prawo bankowe z 29 sierpnia 1997 roku i regulaminy wewnętrzne poszczególnych banków. To właśnie te akty zabezpieczają interesy klientów, bo to oczywiste, że w starciu z taką instytucją jak bank konsument nie jest równorzędnym przeciwnikiem.

Co jeśli pieniądze trafią na zamknięty rachunek?

Po zamknięciu rachunku bank zwraca się przeważnie do klientów z prośbą o podanie numeru nowego rachunku, na który mają zostać przekazane pieniądze zgromadzone na starym koncie. Bank nie ma jednak obowiązku przekierowywania przelewów zasilających stary-zamknięty rachunek na nowy. Dlatego w razie przelania środków na zamknięty ROR bank zwraca te pieniądze wykonawcy przelewu. Trwa to najdłużej 4 dni robocze. Zwrot następuje szybciej, gdy nadawca przelewu i jego odbiorca mają rachunki w tym samym banku.

Banki nie mogą przywłaszczyć sobie przelewów dokonywanych na zamknięte rachunki. Warto jednak po zlikwidowaniu konta pamiętać o podaniu nowego numeru pracodawcy. Zaoszczędzimy sobie niepotrzebnych nerwów.

Uwaga na oszustów

Szczególną czujność należy zachować w przypadku, gdy to my wykonujemy przelew na rzekomo zamknięty rachunek. Nieuczciwi odbiorcy mogą powoływać się na fakt zlikwidowania przez nich konta i żądać od nas kolejnego przelewu. W takich sytuacjach należy zwrócić się do banku odbiorcy, aby dowiedzieć się o statusie danego ROR-u. Jeśli rachunek rzeczywiście jest zamknięty, to pieniądze do nas wrócą. Gdy konto z jakichś przyczyn wciąż jest aktywne, to potwierdzenie przelewu, w szczególności w formie wydruku elektronicznego, stanowi niepodważalny przed sądem dowód. Rachunkowość banków nie pozwala na to, by pieniądze znikały bez śladu, ale trochę czasu może zająć ich powrót na właściwy rachunek.

Marzena Kazbieruk

Marzena Kazbieruk Ekspert comperia.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możecie dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".