Mamy 30 banków i ponad 2 000 ofert.
Z nami wybierzesz najlepszą.

Interesuje mnie

Porównaj

Chargeback - zasady zwrotu pieniędzy przy płatności kartą

Chargeback - zasady zwrotu pieniędzy przy płatności kartą

Konsument nie jest pozostawiony sam sobie w przypadku problemów z jakością towaru lub usługi, za które zapłacił kartą - może skorzystać z chargebacku, jeśli sprzedawca nie wywiązał się z umowy. Sprawdziliśmy, jakie obowiązują zasady zwrotu pieniędzy przy płatności kartą, gdy powołujemy się na chargeback.

Gdy za zakupy lub usługi zapłaciliśmy kartą - bez względu na to, czy była to karta kredytowa, czy debetowa, czy przedpłacona - a sprzedawca nie wywiązał się ze swojego obowiązku dostarczenia nam towaru zgodnego z umową, możemy podjąć zwykłą drogę reklamacyjną, która przysługuje nam na podstawie prawa konsumenckiego. Możemy jednak wybrać drogę prostszą i bezpośrednio skontaktować się z wystawcą naszej karty. Będzie nim bank, który w naszym imieniu przeprowadzi postępowanie reklamacyjne w ramach usługi chargeback (obciążenia zwrotnego).

Wystawca karty a chargeback

Banki na ogół nie afiszują się z usługą chargeback i nic w tym dziwnego, ponieważ dla tych instytucji to kolejny obowiązek i konieczność zwrotu pieniędzy klientowi. Tymczasem każdy bank, który wydał klientowi kartę VISA lub MasterCard, ma obowiązek przeprowadzenia na życzenie klienta procesu chargeback (o ile reklamacja zostanie pozytywnie rozpatrzona), ponieważ jest to zawarte w regulaminach VISA oraz MasterCard.

Jak wygląda procedura chargeback?

Gdy płaciliśmy kartą i chcemy złożyć reklamację, musimy skontaktować się z wystawcą karty, czyli z bankiem, który obsługuje jej rachunek. Czasami można to zrobić telefonicznie, a czasami potrzebne będzie złożenie odpowiedniego pisma. Często trzeba będzie również dostarczyć dodatkowe dokumenty (w zależności od tego, jakiej transakcji dotyczy zgłoszenie), np. wydruk z potwierdzeniem transakcji.

Kolejny krok należy już do banku, który nadaje odpowiedni kod naszej sprawie i nawiązuje kontakt z centrum rozliczeniowym, które realizowało reklamowaną transakcję, a to z kolei kontaktuje się ze sprzedawcą, prosząc go o wyjaśnienie sytuacji spornej. Sprzedawca może uznać reklamację, ale również może jej nie uznać. W tym drugim przypadku, jeśli nie przedstawi dowodów popierających jego stanowisko, my otrzymamy zwrot pieniędzy w ramach chargebacku. Sprzedawca może również zignorować reklamację, a wtedy również otrzymamy zwrot pieniędzy.

Kiedy zgłaszać reklamację?

Oczywiście wszelkie reklamacje należy zgłaszać jak najszybciej, jak tylko będzie to możliwe. Może to być krótko po transakcji lub po otrzymaniu wyciągu, gdy okaże się, że są w nim widoczne operacje finansowe, których nie dokonaliśmy. Maksymalny czas zgłoszenia reklamacji i skorzystania z usługi chargeback zależy od powodu naszej reklamacji i może wynosić od 45 do nawet 540 dni.

Renata Grochowska

Renata Grochowska Ekspert comperia.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w urządzeniu końcowym. Możecie dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności".